אזעקות- כמה עולה לשמור על הרכוש שלנו


נכון שיש פורצים שלא חוששים ממצלמות אבטחה או חיישנים, אך גם אם הן מרתיעות חלק מהם, הן עשו את שלהן

קרימינולוגים מאוניברסיטת קורנל בדקו ומצאו כי שיעור הפריצות ועבירות הרכוש במקומות בהן הותקנו מערכות אזעקה, אפילו אם מדובר באמצעי תיעודי בלבד כמו מצלמות אבטחה, היו פי 3 פחות ניסיונות פריצה מבקבוצת הביקורת.

המחקר המאלף הזה מראה שאזעקות ואמצעי מיגון אינם רק אמצעי הגנה אלא גם אמצעי מניעה. התפתחות הטכנולוגיות בעשרות השנים האחרונות הציבו בשוק כמות מדהימה של אפשרויות מכשור ומגוון רחב ביותר של מחירים.
 
 
מצלמות אבטחה
nmknu,

מצלמות אבטחה
הן כיום הדרך היעילה והזולה ביותר לעקוב ולתעד את המתרחש ברשותכם. התפתחות המערכות הדיגיטליות והדיסקים הקשיחים שחררה אותנו מן ההכרח להחזיק ספריה שלמה של קלטות אבטחה ולהחליף קלטת כל זמן קצוב.

במקוםזה אפשר פשוט לחבר מצלמות אבטחה רבות למחשב אחד, ולרשום ימים רבים ואף שנים על גבי דיסק קשיח אחד. מצלמות האבטחה התחלקו בעבר לכאלה המסוגלות להקליט את המתרחש, וכאלה המקרינות את המתרחש על גבי מסך.
 
כיוון שרישום מידע וויזואלי על גבי דיסק קשיח הפך לכה פשוט וזול בימנו, מרבית המערכות הכוללות מצלמות במעגל סגור גם מקליטות את המתרחש.

יתרה מזאת, רוחב הפס של חיבור האינטרנט עלה פלאים בשנים האחרונות, והוא עומד על 1.5 מגה לדקה בממוצע בישראל ואף גבוהה מכך בארצות מסויימות באסיה.

לפיכך, קל מאוד לחבר כל מערכת מצלמות במעגל סגור לרשת האינטרנט ובכך לאפשר מעכב אחר המתרחש מכל מקום על פני כדור הארץ.

 
מחיר ההקלטה
 
 
מערכות מצלמות במעגל סגור וורסטיליות מאוד במחירהן. מחיר מצלמת אינטרנט פשוטה עומד על כ50 שקלים, וכפי שאמרנו ניתן לחבר אותה למחשב ולאפשר מעכב אחרי המתרחש בכל עת ומכל מקום.

מהצד השני של הסקאלה קיימות מצלמות משוכללות, המאפשרות שליטה על כיווני הצפיה בזמן אמת בידי המפעיל, עמידות לתנאי טמפרטורה קיצוניים ובעלות יכולת הגדלה וניקוי תמונה, בעלות של למעלה מ10000 שקלים.
מצלמות חוץ רגילות יכולות בקלות לעבור את ה3000 שקלים, ואילו מצלמות בית פשוטות תעלנה כ1000 ליחידה.

עם זאת, חשוב לזכור כי התקנת מצלמות ניסתרות בפריטי ריהוט או לבוש דורשת עבודה מיוחדת, שיכולה להכפיל ואף יותר את המחיר.

כמו כן, התקנת מערכת מצלמות ויעוץ על ידי איש מקצוע לגבי סוג המכשור המומלץ תעלה את המחיר בכ2000 שקלים לפחות.
 

למרות המחירים הגבוהים חשוב לזכור כי במקרים רבים מדובר דווקא בדרך לחסוך בעלויות. מצלמות במעגל סגור מאפשרות להקטין משמעותית את כוח האדם הדרוש לשמירה ומעקב אחר שטח מסויים, וכמובן מספקות את אלמט ההרתעה עליו דיברנו בפתיחה. מצלמות אבטחה גם מאפשרות לפענך אירועים שלא יוחסה אליהם כל חשיבות בהתחלה, כמו סדרה של גניבות מחנויות על ידי אותם העבריינים וכולי.

 
חיישני תנועה
 
מצלמות אבטחה דורשות עדיין על פי רוב מפעיל אנושי שיצפה במתרחש כל הזמן ויתריע על פעילות חשודה או אסורה. חיישני תנועה, לעומת זאת, לא דורשים מגע יד אדם. לא פלא אם כן כי מדובר בטכנולוגיה הנפוצה ביותר לשמירה מפני פריצות וחדירה לא מאושרת. קיימות מספר טכנולוגיות של חיישני תנועה, ואין במאמר זה די אורך יריעה לפרטם כולם.
 
עם זאת, לכל הטכנולוגיות הקיימות, או לפחות לרובן הגדול, עקרון פעולה זהה. קיים רכיב המשדר אות כלשהו (בדרך כלל מדובר בקרן אור אינפראדום או קרן אור נראית (לייזר)), ורכיב הקולט את האות.

המשדר והמקלט יכולים להיות באותה הנקודה (כפי שפעמים רבות המצב באינרפראדום) או משני עברי המעבר וכו'. כל עוד אין כל תנוע בשטח בו עוברת האלומה, המקלט לא מרגיש כל שינויים והמערכת דוממת. ברגע שתווצר הפרעה כלשהי, כפי שאכן יקרה במידה ומישהו יחסום את מעבר הקרן, המערכת תופעל.
 
מדובר בכלי זול מאד (כפי שאמרנו, לא בכדי הפכו חיישני התנועה לחיישן המועדף ברוב מערכות האבטחה הפשוטות), וחיישן טוב יכול לעלות 500 שקלים (לא כולל התקנה וחיבור לכלל המערכת כמובן).

עם זאת, חשוב לזכור כי החיישן לא יכול לזהות עבירות רכוש במקומות הומי אדם (גניבה מחנויות לדוגמא), ועלול ליצור בעיות במידה ולא כוון כראוי (כולנו התעוררנו מאזעקות מכוניות שהופעלו באמצע הלילה בגינו של חתול תמים).

לכן, במקומות מועדים לפורענות ממליצים המומחים להוסיף מצלמות במעגל סגור, או כל סוג אחר של מצלמות אבטחה לצורך העניין, לחיישני התנועה ושאר מערכת האזעקה.

 
מה קורה כאשר האזעקה מופעלת
 
לא משנה מה מבנה של מערכת אזעקה שבחרתם, חשוב לתכנן גם מה יקרה במידה וחלילה היא אכן תופעל. התגובה של מערכת האזעקה ניתנת לחלוקה לאזעקה שקטה ורועשת.

האזעקה הרועשת היא הצופר הטוב והישן, או כל מערכת אחרת שתיצור רעש רב ותמשוך תשומת לב רבה למקום, בתקווה להפחיד את הפולשים.

החיסרון הבולט במערכת זו היא האזהרה שהיא נותנת לפולשים עצמם, שיוכלו לברוח במעוד מועד. לכן מערכות אלה לא מותקנות במקומות נידחים, בהם הסיכוי להתערבות עוברי האורח נמוך מאוד.
 
האזעקה השקטה, לעומת זאת, יעילה הרבה יותר בתפישת העבריינים. כאשר מערכת האזעקה מופעלת, מגיע אות לתחנת משטרה קרובה או חברת אבטחה פרטית.

אלה ישלחו פטרול או ישתמשו במערכת מצלמות במעגל סגור לבדיקת המתרחש. חשוב לזכור כי אף שדרך זו יעילה פי כמה, מחיר אבטחת נכס על ידי חברה פרטית מתחיל מ2000 שקלים בחודש ויכול להגיע לעשרות אלפים.  


ישנה ביקורת רבה על הפעלת מצלמות אבטחה במקומות ציבוריים, הטענה היא לחדירה לפרטיות. מנגד, ברור שהן מפחיתות משמעותית את כמות הפשעים וחומרתם




 
קבל הצעות עכשיו